تبلیغات
کانون فرهنگی تبلیغی سیره شهدا-شهرستان بشرویه - رمضان از ددیگاه م
..«.صد جمعه دیده ایم و شما را ندیده ایم از درد گفته ایم و دوا را ندیده ایم چشمان ما هر آنچه به جز یار دیده است از بخت تیره وجه خدا را ندیده ایم «...
درباره ما
نسال الله منازل الشهداء و معایشه السعداء و مرافقه النبیاء
لذا كانون فرهنگی تبلیغی سیره شهداء شهرستان بشرویه با الهام از سیره آن عزیزان(شهیدان) و رمز پیروزی 8 سال دفاع مقدس و براساس بیانات و تأكیدات مقام عظمای ولایت بر این است كه بتواند گوشه‌ای از این رسالت سخت و عظیم اما مورد نیاز را بدوش بكشد. تا سهمی در اجرای فرامین مقام معظم رهبری داشته باشد

والسلام علی من اتبع الهدی

مدیریت کانون فرهنگی تبلیغی
سیره شهدا بشرویه


شماره پیامک کانون50002010382820
نویسندگان
لینک های ویژه
پیوندهای روزانه
آماروبلاگ
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :
دیگر امکانات
جنگ دفاع مقدس (کد افکت گذاری روی تصاویر )

کد ِکج شدَنِ تَصآویر

کد دایرکتور

www.doostqurani.ir/

دوست قرآنی" href="http://doostqurani.ir/">دوست قرآنی

امرین به معروف و نهی از منکر ذکر ایام هفته ذکر روزهای هفته دانشنامه عاشورا کد تابلو شهدا شرمنده ایم div style="border-width: 0px; z-index: 1000; position: fixed; left: 0px; bottom: 0px;">
ثامن تم؛مرجع قالب و ابزار مذهبی وبلاگ و سایت

دایـــرکتوری افـــسران ارزشـــی

سایت رسمی سربازان اسلام; www.sarbazaneislam.com پرتال جامع فرهنگی اطلاع رسانی راسخون سجــود | پایگاه دانلود تصاویر مذهبی طراحی سایت ارزان
داخلی
مطالب اخیر وبگاه

رمضان از دیدگاه مقام معظم رهبری/ ماه رمضان فرصت خوبی برای خودسازی است

شناسهٔ خبر: 2108019 -
خبرگزاری مهر ـ گروه دین و اندیشه: ماه رمضان فرصت خوبی برای خودسازی است.هدف حیات همین است. وای به حال كسانی كه روی خودشان از لحاظ علم و عمل كاری نكنند و همان طور كه وارد دنیا شدند، به اضافه پوسیدگی‌ها و ضایعات و خرابیها و فسادها كه در طول زندگی برای انسان پیش می­ آید، از این دنیا بروند.

بركات ماه مبارك رمضان

به بركت ماه رمضان، برای مسلمان فرصتی پیش می ­آید كه باید از آن در جهت تقویت حیات معنوی و نشاط مادی خود استفاده كند. یكی از درس های بزرگ ماه رمضان كه در خلال دعا و روزه و تلاوت قرآن در این ماه باید آنرا فرا بگیریم و استفاده كنیم، این است كه با چشیدن گرسنگی و تشنگی، به فكر گرسنگان و محرومان و فقرا بیفتیم. در دعای روزهای ماه رمضان می­ گوییم: «اللهم اغن كل فقیر. اللهم اشبع كل جائع. اللهم اكس كل عریان». این دعا فقط برای (مفاتیح الجنان: دعای یومیه ماه مبارك رمضان) خواندن نیست؛ برای این است كه همه خود را برای مبارزه با فقر و مجاهدت در راه ستردن غبار محرومیت از چهره محرومان و مستضعفان موظف بدانند. این مبارزه،‌ یك وظیفه همگانی است. در آیات قرآن می­خوانیم: «ارایت الذی یكذب بالدین* فذلك الذی یدع الیتیم* و لا یحض علی طعام المسكین» (ماعون/ آیات3-1). یكی از نشانه ­های تكذیب دین این است كه انسان در مقابل فقر فقیران و محرومان بی تفاوت باشد و احساس مسئولیت نكند. در ماه رمضان، به بركت روزه، طعم گرسنگی و تشنگی و نرسیدن به آنچه اشتهای نفس انسان است را درك كردیم و چشیدیم. این باید ما را به احساس مسئولیتی كه اسلام در قبال مسئله مهم فقر و فقیر از یكایك مسلمانان خواسته است و بر دوش آنان وظیفه نهاده است، نزدیك كند. 15/9/81

مواسات در رمضان

 همه باید خود را موظف به مواسات بدانند. مواسات یعنی هیچ خانواده ­ای از خانواده­ های مسلمان و هم‌میهن و محروم را با دردها و محرومیت‌ها و مشكلات خود تنها نگذاشتن؛ به سراغ آنها رفتن و دست كمك رسانی به سوی آنها دراز كردن. امروز این یك وظیفه جهانی برای همه انسان هایی است كه دارای وجان و اخلاق و عاطفه انسانی هستند؛ اما برای مسلمانان، علاوه بر این كه یك وظیفه اخلاقی و عاطفی است، یك وظیفه دینی است.

به همسایه ها و فقرا رسیدگی كنید. یكی از عواملی كه نمی ­گذارد دست كسانی كه توانایی كمك دارند،‌ به یاری فقرا دراز شود، روحیه مصرف‌گرایی و تجمل در جامعه است. برای جامعه بلای بزرگی است كه میل به مصرف،‌ روزبه روز در آن زیاد شود و همه به بیشتر مصرف كردن، بیشتر خوردن، متنوع ­تر خوردن، متنوع ­تر پوشیدن و دنبال نشانه ­های مُد و هر چیز تازه برای وسایل زندگی و تجملات آن رفتن،‌ تشویق شوند. چه ثروت‌ها و پول‌هایی كه در این راه‌ها هدر می­رود و از مصرف شدن در جایی كه موجب رضای خدا و رفع مشكلات جمعی از مردم است، باز می ­ماند! 15/9/81

آموزه­ های علمی از ماه مبارك رمضان

بزرگ‌ترین درس ماه رمضان، خودسازی است. اولین و مهم‌ترین قدم خودسازی هم این است كه انسان به خود و به اخلاق و رفتار خود با نظر انتقادی نگاه كند؛ عیوب خود را با روشنی و دقت ببیند و سعی در برطرف كردن آنها داشته باشد. این از عهده خود ما برمی­آید و این تكلیفی بر دوش ماست. به هم رحم كنید تا خدای متعال به شما رحم كند، كسانی كه دستشان باز است، دست تعدی به سمت منافع و مصالح دیگران دراز نكنند. كسانی كه زرنگی و هوش و امكانات و قدرت و مسئولیت و توانایی ­های گوناگون فردی و اجتماعی دارند، از این توانایی‌ها در راه تعدی به دیگران استفاده نكنند. خود را بنده خدا بدانیم؛ در مقابل بقیه بندگان جدا، خود را موظف به همراهی، احسان، نیكی و رعایت انصاف بدانیم؛ آنگاه باران رحمت و فضل خدا بر سر ما خواهد بارید؛ ما را شستشو خواهد داد و بركات خود را بر ما نازل خواهد كرد. البته این وظیفه همه است؛ ولی كسانی كه در جامعه تكن و قدرت و مقام و ثروت و نفوذ كلمه ­ای در میان مردم دارند، بیش از دیگران در مقابل این بار سنگین – بار خودسازی و محدود كردن قوای خود از تجاوز به دیگران – مسئولند. 25/9/80

جوانان، با صحیفه سجادیه أنس بگیرند؛ زیرا همه چیز در این كتاب ظاهراً دعا و باطناً همه چیز، وجود دارد. امام سجاد(علیه الصلاة و السلام)، در این دعا هم مثل بقیه دعاهای صحیفه سجادیه، با این كه در مقام دعا و تضرع است و با خدای متعال حرف می ­زند، اما سخن گفتنش، كانه از یك روال استدلالی و ترتیب مطلب بر دلیل و معلول بر علت، پیروی می­كند. اغلب دعاهای صحیفه سجادیه – تا آنجا كه بنده سیر كرده ­ام – همین حالت را دارد. همه چیز مرتب و چیده شده است. مثل این است كه یك نفر، در مقابل مستمعی نشسته و با او به صورت استدلالی و منطقی حرف می­زند. همان ناله­ های عاشقانه هم كه در صحیفه سجادیه آمده است، همین حالت را دارد.

در این جا نیز همین طور است. امام در اول دعای مورد اشاره می­ فرماید:«الحمدلله لذی جعلنا من اهله» (دعای 44 صحیفه سجادیه)«ما را اهل حمد قرار داد» و ما از نعم الهی غافل نیستیم، و او را حمد و شكر می ­كنیم. او راه هایی در مقابل ما باز كرده است، كه به حمدش برسیم. همچنین، غایات و راه‌هایی معین فرموده و ما را در این راه‌ها به رفتن واداشته است.

بعد می ­رسد به این جمله: «والحمدلله الذی جعل من تلك السبل شهره شهر رضمان»؛ «حمد خدای را كه یكی از این راه هایی كه ما را به او؛ به كمال و به بصیرت نسبت به معدن عظمت می­رساند،‌ همین ماه رمضان است.» امام تعبیر می­كند به شهر «شهره»؛‌ یعنی «شهر خودش». شهر خدا را یكی از این راهها قرار داد. خیلی پرمعناست. اگر به خود نسبت خاص می­ دهد، معلوم می­ شود نسبت به این بخش،‌ توجه و عنایت ویژه ­ای دارد. یكی از این بخش ها،‌ همین «شهرالله» است؛ شهر خدا،‌ ماه خدا،‌ خود این نسبت،‌ در فضیلت ماه رمضان، كافی است. «شهر رمضان، شهر الصیام و شهر الاسلام» ماه روزه؛ ماهی كه روزه آن، یكی از ابزارهای بسیار كارآمد برای تهذیب نفس است؛ چرا كه در آن گرسنگی كشیدن و با هوسها و اشتهاها مبارزه كردن نهفته است.

شهر اسلام، یعنی شهر «اسلام الوجه لدی الله»؛ «در مقابل خدا تسلیم بودن.» خُب؛ انسانی جوان است و وقتی روزه می­گیرد، گرسنه است، تشنه است و تمام غرایز، او را به سمت هوس و اشتهایی می­ خواند. ولی او، در مقابل همه این غرایز می­ ایستد. برای چه؟ برای اجرای امر پروردگار. و این، تسلیم در مقابل پروردگار است. در هیچ روزی از روزهای سال،‌ یك مسلمان، به طور عادی، این همه در مقابل خدا تسلیم نیست كه در روزهای ماه رمضان به طور عادی تسلیم است. پس، «شهر اسلام» شهر تسلیم است. 14/11/73

آموزه­ های عملی از ماه مبارك رمضان

 امام،‌ در ادامه دعا می ­فرماید: «و شهر الطهور»؛ «شهر پاكیزه كننده است.» در این ماه، عواملی وجود دارد كه روح ما را پاك و طاهر می ­كند. آن عوامل چیست؟ یكی روزه است؛‌ یكی تلاوت قرآن است و یكی دعا و تضرع است. این همه دعاها، ارزاق طیبه و طاهره­ای است از مائده‌­های ضیافت الهی كه خدای متعال در این ضیافت یك ماهه خود، مقابل مردم گذاشته است. مضمون كلام امام این است كه خدا در این ضیافت، با روزه از شما پذیرایی می ­كند. .... بعد می­ فرماید: «و شهر الثمحیص»؛ این ماه،‌ ماه تمحیص است. «تمحیص» یعنی چه؟ یعنی خالص كردن. مقصود این است كه در این ماه،‌ ناب و خالص شویم. ...

 این ماه،‌ ماه خالص شدن است و اگر درست نگاه كنیم، خالص شدن در این ماه،‌ از راه های دیگر خالص شدن، ‌آسان­ تر است. ما با همین روزه و مبارزه كردن با نفس، می­توانیم خودمان را خالص كنیم. اغلب گمراهیهایی كه وجود دارد،‌ یا به خاطر گناهانی است كه از ما سر می‌زند و یا به خاطر خصلت‌های زشتی است كه در وجود ما نهفته است. 14/11/73

ماه رمضان در هر سال، قطعه­ای از بهشت است كه خدا در جهنم سوزان دنیای مادی ما آن را وارد می­كند و به ما فرصت می­دهد كه خودمان را بر سر این سفره الهی در این ماه، وارد بهشت كنیم. بعضی همان سی روز را وارد بهشت می­شوند. بعضی به بركت آن سی روز، همه سال را و بعضی همه عمر را. بعضی هم از كنار آن، غافل عبور می­كنند كه مایه تأسف و خسران است. حالا برای خودشان كه هیچ، هركس كه ببیند این موجود انسانی، با این همه استعداد و توانایی عروج و تكامل، از چنین سفره با عظمتی استفاده نكند، حق دارد كه متأسف شود. این،‌ ماه رمضان است. ماه ضیافت الله است. ماه لیله القدر است. 17/11/72

از بزرگ‌ترین اهداف روزه ماه رمضان – یا شاید بشود به یك معنا گفت: «تمام الهدف» تقواست. «لعلكم تتقون» و این دست ماست. مردم باید هركدام خودشان، و اگر بتوانند دیگران را اصلاح كنند. این،‌ مخصوص معممین نیست. لكن علما و روحانیون و خطبا و وعاظ آمادگی دارند. خدای متعال به آنها این بیان، این امكان، این ذهن، این موقعیت اجتماعی و این لباس را داده است؛ و ما باید از آن استفاده كنیم. ازجمله چیزهایی كه در این ماه رمضان عادی است،‌ این عبارت صریح خدای متعال است كه «لیله القدر خیر من الف شهر، تنزل الملئكه و الروح فیها باذن ربهم من كل امر، سالم هی حتی مطلع الفجر.» (قدر/ 5-3) یك شب تا صبح، مظهر سلام الهی است. همان «سلام قولا من رب رحیم» (یس/ 58) كه مخصوص مؤمنین است. مخصوص اهل بهشت است. مخصوص بندگان خالص خداست. این،‌ در اختیار ماست كه استفاده كنیم. این،‌ آن كلمه­ای است كه من می­خواهم در باب ماه رمضان عرض كنم. این، كلید اصلاح همه امور است؛ و از اینجا شروع می­شود، كما این كه اصل انقلاب از اینجا شروع شد؛ از مسجد و دین. 17/11/72

ماه رمضان فرصت خوبی برای خودسازی است. ما همان ماده­ خام هستیم كه اگر روی خودمان كار كردیم و توانستیم این ماده خام را به شكل‌های برتر تبدیل كنیم، آن كار لازم در زندگی را انجام داده ­ایم. هدف حیات همین است. وای به حال كسانی كه روی خودشان از لحاظ علم و عمل كاری نكنند و همان طور كه وارد دنیا شدند، به اضافه پوسیدگی‌ها و ضایعات و خرابیها و فسادها كه در طول زندگی برای انسان پیش می­ آید، از این دنیا بروند. مؤمن باید به طور دائم روی خودش كار كند؛ به طور دائم. نه اینكه خیال كنید «به طور دائم» زیادی است یا نمی­‌شود؛ نه. هم می­ شود، هم زیادی نیست. اگر كسی مراقب خود باشد؛‌ مواظب باشد كارهای ممنوع و كارهایی را كه خلاف است انجام ندهد و راه خدا را با جدیت بپیماید، موفق می­شود. این،‌ همان خودسازی دائمی است و برنامه اسلام، متناسب با همین خودسازی به طور دائم است. این نماز پنجگانه – پنج وقت نماز خواندن – ذكر گفتن؛ «ایاك نعبد و ایاك نستعین» را تكرار كردن؛‌ ركوع كردن؛ به حال افتادن و خدای متعال را تسبیح و تحمید و تهلیل كرن برای چیست؟ برای این است كه انسان به طور دائم مشغول خودسازی باشد.

منتها گرفتاریها زیاد است و همه گرفتاریم. گرفتاری زندگی؛ گرفتاری معاش؛ گرفتاری امور شخصی؛ گرفتاری اهل و اولاد، و انواع گرفتاریا مانع كه ما به خودمان،‌ آن چنان كه شایسته است، برسیم. لذا یك ماه رمضان را كه خدای متعال قرار داده است، فرصت مغتنمی است. این ماه را از دست ندهید. مقصودم این است كه اگر نمی ­توانیم به طور دائم در حال مراقبت و ساخت و ساز خودمان باشیم،‌ اقلاً‌ ماه رمضان را مغتنم بشماریم. شرایط هم در ماه رمضان آماده است. یكی از بزرگترین شرایط،‌ همین روزه­ای است كه شما می ­گیرید. این، یكی از بزرگ‌ترین توفیقات الهی است. توفیق یعنی چه؟ توفیق یعنی اینكه خدای متعال چیزی را برای انسان، مناسب بیاورد. با واجب كردن روزه،‌ خدای متعال زمینه مناسبی را برای من و شما به وجود آمورده است كه قدری در این ماه به خودمان برسیم. روزه،‌ نعمت بزرگی است. شكم خالی است و مبارزه با نفس، تا حدودی در اثنای روز، از جهات مختلف وجود دارد؛ هرچه را دوست دارید، نمی خورید و نمی ­آشامید و بسیاری از مشتهبات نفسانی را برای خودتان به مدت چند ساعت ممنوع می­كنید. این، یك مبارزه با نفس است؛ مبارزه با هواست، و مبارزه با هوا، در رأست تمام كارهای نیك و خودسازی‌ها قرار دارد.

ماه رمضان زمینه بسیاری خوبی است و خدای متعال این فرصت را به من و شما داده كه در این ماه،‌ چندین امكانی را برای خودسازی پیدا كنیم. علاوه بر این كه ساعات این ماه بسیار با بركت است و خدای متعال، از لحاظ طبیعی این لحظات و ساعات را این گونه قرار داده است، ساعات بسیار مغتنمی هم هست. یك ركعت نماز شما؛ یك كلمه ذكر «سبحان الله» شما؛ مختصر صدقه دادن شما، و یك صلح رحم كوچكی كه در این ماه بكنید، مزیتی چند برابر بیشتر از همین امور، وقتی در غیر ماه رمضان انجام می ­شود، دارد. این، فرصت بسیار خوبی است. زمینه خوبی است كه انسان در این ماه به خودش برسد. 4/12/71

حقیقت اخلاص

 یكی از ویژگی‌ها كه بسیار مهم است تا برای خودسازی به آن توجه كنیم و شاید جنبه تقدمی هم داشته باشد،‌ «اخلاص» است. اخلاص عبارت است از كار خالص انجام دادن و این كه كاری را مغشوش انجام ندهیم. گاهی هست كه كسی عبادت نمی­كند و گاهی عبادت می­كند؛ اما مغشوش و ناخالص. این هم مثل آن است. خالص بودن عبادت و خالص بودن عمل، این است كه برای خدا باشد. ....

من روایتی را در باب اخلاص یادداشت كرده­ام كه برایتان می­ خوانم. از پیغمبر اكرم(صلوات الله و سلامه علیه) نقل شده است كه فرمود: «ان لكل حق حقیقتا.» هر چیزی دارای حقیقتی است و یك روح و یك معنا و یك حقیقت دارد.

«و ما بلغ عبد حقیقه الاخلاص.» بنده به حقیقت اخلاص و به آن معنای حقیقی اخلاص نمی ­رسد «حثی لایحب ان یحمد علی شیء من عمل الله.» (این خیلی سخت است؛ این، مرتبه­ اش از آن مراتب بسیار بالاست) مگر اینكه دوست نداشته باشد كه مردم او را برای هیچ یك از كارهایی كه برای خدا انجام می­ دهد، ستایش كنند. ...

من این صفت و این روحیه را در امام(رضوان الله تعالی علیه)، در بسیاری از موارد مشاهده كردم. در موارد متعددی، بنده این خصوصیت را در ایشان دیده بودم. كاری نداشت كه كسی خوشش می­‌آید یا خوشش نمی‌­آید. تكلیفش را انجام می­‌داد. وقتی كه بار سنگین است؛ وقتی كه كار بزرگ است؛ وقتی كه كار خطرناك است، اخلاص بیشتر به كار می ­آید. 4/12/71

این نوافل سی و چهار ركعتی كه برای نمازهای روز و شب وارد شده است، بسیار باارزش است. ماه رمضان فرصت خوبی است. ما غالباً‌ اهل نوافل نیستیم. ولی ماه رمضان كه می­شود، چه مانعی دارد؟ كدام كار با دهان روزه، بهتر از نماز خواندن؟ چهار ركعت نماز ظهر است، قبل از این چهار ركعت، هشت ركعت نافله دارد؛‌ چهار دور ركعتی. چهار ركعت نماز عصر است و قبل از این چهار ركعت، هشت ركعت نافله نماز عصر است. این نوافل را بخوانید. همچنین نوافل مغرب را كه از اینها مهم‌تر است؛ و نیز نوافل شب كه یازده ركعت است. همچنین نافله صبح كه دو ركعت است. كسانی هستند كه در ایام معمولی سال، برایشان مشكل است پیش از اذان صبح برای نماز شب بیدار شوند. ولی در این شبها، به طور قهری و طبیعی بیدار می­شوند. این یك توفیق الهی است. چرا از این توفیق استفاده نكنیم؟ ان شاءالله فرصت‌های ماه رمضان را مغتنم بشمارید. 4/12/71

بركات عجیبی در ماه رمضان وجود دارد

ماه رمضان، ماه پربركتی است و دارای ابعاد گوناگونی می ­باشد. معارفی كه در این ماه راجع به قرآن و دعا و ذكر و نماز و مسائل مختلف دینی برای ذهن مسلمین است و در همه جای دنیا مطرح می­شود و مسلمان در این ماه این توفیق را پیدا می­كند كه به این مسائل بپردازد – چه عملاً و چه اعتقاداً – به طور معمول در هیچ ماه دیگری چنین توفیقی دست نمی ­دهد.

بركات عجیبی در این ماه وجود دارد. من در فهرست مسائلی كه مناسب با این ماه است، تأمل می­ كردم، دیدم كه این ماه،‌ ماه دعاهای گوناگون،‌ با مضامین گوناگون است. .... انس با قرآن، آشنایی با معارف قرآنی،‌ حفظ كردن قرآن، تكرار كردن قرآن هم كه خودش مقوله­‌ای جداگانه و دریایی عظیم است. سایر موارد هم همین طور است. 26/1/70

توجه به زندگی امیرالمؤمنین(ع) از بركات ماه رمضان

 یكی از موضوعاتی كه حقیقتاً از بركات این ماه است، توجه به زندگی امیرالمؤمنین(ع) و مولی المتقین، علی بن ابیطالب (علیه الصلاه والسلام) است. ما هیچ وقت این قدر توفیق پیدا نمی­كنیم كه به زندگی امیرالمؤمنین(ع) دقیق بشویم و مفاهیم مختلف و ابعاد عظیم این زندگی را مورد مطالعه قرار بدهیم. نه مردم معمولی، نه گویندگان و به خصوص مسئولان كشور اسلامی – كه امروز بیش از همه به این مطالعه و شناخت احتیاج دارند – این فرصت را در ماه‌های دیگر كمتر به دست­ می ­آورند. هركس هر مسئولیتی دارد – از بالا تا پایین – احتیاج دارد كه با زندگی امیرالمؤمنین(ع) و ابعاد و ریزه ­كاری­های آن آشنا بشود. 26/1/70

 مسئله اساسی در باب ماه رمضان، این است كه بشر ـ كه در میان انواع عوامل و موجبات غفلت از خدا و از راه او محاصره شده و انگیزه‌های گوناگون، او را به سمت پایین و تنزل و سقوط می­‌كشاند ـ فرصتی پیدا كنید كه در آن بتواند روح را ـ كه روح انسان و باطن بشر، به عروج و اعتلا تمایل دارد ـ به سمت عروج و اعتلا سوق دهد و به خدا تقرب جوید و به اخلاق الهی،‌ تخلق پیدا كند. ماه رمضان، چنین فرصتی است. البته غیر از ماه رمضان، فرصتهای دیگری هم هست. مثلا همین نمازهای پنجگانه، فرصتهایی است كه ما می‌­توانیم با استفاده­ از آنها، عروج كنیم؛ خودمان را اصلاح نماییم و زنگارها و پوسیدگی‌ها و غفلت‌ها و بیماری‌های معنوی را از خودمان دور كنیم. نماز، فرصت بسیار خوبی است. شما اگر امتحان نكرده‌­اید ـ كه قاعدتا امتحان كرده­‌اید و ان شاءالله عمل دایمی شما، همین طور باشد ـ امتحان كنید. توجه بكنید كه در حال حاضر، اگر متوجه خودتان و كاری كه از شما سر­  می­زند، باشید، قطعا بعد از نماز شما، با قبل از نماز شما متفاوت خواهد بود. شرطش همین است كه توجه كنید در حال نماز، مشغول چه كاری هستید. بهترش این است كه اذكار نماز را بفهمید؛ كار بسیار آسانی است. 18/1/69

نماز، معراج مؤمن

نباید بگوئیم كه ما فارسی زبانیم و نمی‌­توانیم عبارات عربی را بفهمیم، مجموع عباراتی كه درنماز خوانده می‌­شود ـ از اول تا به آخر ـ یاد گرفتن آن برای آدم‌های متوسط، یك ساعت هم كار ندارد، خیلی آسان است. كتاب‌هایی هم نوشته شده كه اینها را ترجمه كرده­اند، اگر به معنانی توجه كنید و بفهمید كه مضمون این كلمات چیست و در آنها ندبر كنید، البته بهتر است. اگر این مقدار هم ممكن نشد، حداقل وقتی در حال سجده­اید، بدانید كه با خدا حرف بزنید؛ وقتی در حال ركوعید، بدانید كه پروردگار عالم را تعظیم می­ كنید؛ وقتی در حال قرائت و ذكر هستید، بدانید كه با چه كسی حرف می ­زنید، نفس همین توجه، مهم است.

اگر این توجه حاصل بشود و یاد خدا در نماز تأمین گردد ـ كه "و لذكرالله اكبر" ـ این نماز برای شما "معراج المؤمن" خواهد بود و شما را عروج خواهد داد. عروج، همین است كه شما در باطن خودتان، صفا و لطافت و نورانیت بیشتری را بعد از نماز احساس می‌­كنید. عبادات مالی هم، همین طور است. انواع عبادات، فرصت‌هایی برای ما هستند؛ لیكن ماه رمضان، یك فرصت استثنایی در دوران سال است.

 در این سی روز یا بیست و نه روز به طور مداوم، غیر از نمازهای موظف پنجگانه و نوافلی كه همیشه انسان می­‌تواند آنها را نخواند، دعاهایی هست كه توجه به آن دعاها و خواندنشان، انسان را نورانیت مضاعفی می­ بخشد. این دعاها را در اختیار ما گذاشته ­اند. كیفیت حرف زدن و مناجات كردن با خدا را به ما یاد داده‌­اند. معین كرده­اند كه چه حرف‌هایی را می‌شود با خدا زد، بعضی از این جملات ادعیه مأثوره از ائمه(علیهم السلام) هست كه اگر اینها نبود، آدم نمی­توانست خودش تشخیص بدهد كه می شود با خدا با این زبان حرف زد و این طور از خدا خواست و التماس كرد. علاوه بر اینها، همین نفس روزه ماه رمضان است كه یك زمینه روحانیت و نورانیت، برای روزه‌­دار می باشد و او را برای كسب قبوضات الهی، آماده می كند. این، مجموعه ماه رمضان، با نماز و با وظایف مقرره همیشگی و با روزه و با دعاهایش است كه اگر شما به اینها توجه كنید و تلاوت قرآن را هم به آن اضافه نمایید ـ كه گفته‌­اند ماه رمضان، بهار قرآن است ـ یك دوره بازسازی و بازیابی و نجات خود از پوسیدگی‌ها و فسادها و امثال اینها خواهد بود. دوره خیلی مغتنمی است.

سیر إلی الله در ماه مباره رمضان

اصل قضیه این است كه ما بتوانیم در ماه رمضان، این سیر إلی‌الله را بكنیم و می شود، عرض كردم، گاهی كه پس از پایان ماه رمضان، خدمت امام (رضوان الله تعالی علیه) می رسیدم، برایم محسوس بود كه ایشان نورانی تر شده ­اند و حرف زدن و نگاه و اشاره و حركت دست و اظهارنظرشان، با قبل از ماه رمضان فرق كرده است. دوره ماه رمضان، برای یك انسان مؤمن و والا، این طوری است. آن قدر به او و به قلب و باطنش، نورانیت می­ بخشد كه انسان این را در مشاهده حضوری او حس می­ كند و از حرف زدنش می­ فهمد كه نورانی­ تر شده است. بندگان خدا همین طورند. ما باید از این فرصت، خیلی استفاده كنیم.

یك نكته را در زندگی عملی خودمان عرض می كنم كه شاید ان شاءالله برای خود من و برای همه شما برادران و خواهران، وسیله­ای برای تحرك بهتر و بیشتر باشد. آن نكته، این است كه برای نزدیكی به خدا، اصل قضیه، ترك گناهان است. انجام مستحبات و نواقل و توسلات و دعا و بقیه امور، فرع است. اصل قضیه، این است كه انسان از صدور گناه و خلاف از خود، مانع بشود. این، همان تقوا را می­ طلبد. تقوا و پرهیزگاری، مهمترین ـ یا بگوییم اولی ­ترین ـ مظهری است كه وجود انسان باید داشته باشد. همین است كه مانع از گناه انسان می شود. گناه نمی­‌گذارد كه انسان، حتی خود را به لبه دریای عظیم مغفرت الهی برساند و از آن استفاده كند. گناه نمی گذارد كه ما حال دعا و توجه پیدا كنیم، گناه نمی گذارد كه ما به فكر بازنگری و بازسازی خودمان بیفتیم. كوشش بكنیم از گناه فاضله بگیریم، این، شرط اول قضیه است.

ترك گناهان زمینه استفاده از رحمت و مغفرت الهی را آماده می­ كند. باید زمینه استفاده از رحمت و مغفرت و افاضات معنوی الهی را آماده كرد و آن، با ترك گناه استT لذا شما در دعای كمیل می­ بینید كه امیرالمؤمنین (علیه الصلاه و السلام) می­ فرماید: "اللهم اغفرلی الذنوب التی تحبس الدعاء". یعنی خدایا! آن گناهانی كه دعای مرا حبس خواهد كرد، آنها را بیامرز. گناهان، مانع از اجابت دعا می شود. در همین شبها و سحرها، در دعای شریف ابوحمزه می­خوانید: "فرق بینی و بین ذنبی المانع لی من لزوم طاعتك": خدایا! میان من و گناهم فاصله بینداز؛ آن گناهی كه مانع از انجام وظایفم می شود و باعث می گردد كه نتوانم خودم را به تو نزدیك كنم، اصل قضیه، مسئله ترك گناه است. مهم‌ترین حسن یك نظام و حكومت اسلامی در این است كه قضا را، فضای گناه ­آلود نمی­ كند، در نظام‌های طاغوتی، قضا گناه ­آلود است. اگر انسان هم بخواهد گناه نكند، گویی برای او میسور نیست و همه چیز، انسان را به طرف گناه سوق می دهد. در نظام اسلامی، این طور نیست. در نظام اسلامی، قضا گناه‌­آلود نیست. ... در نظام اسلامی، گناه نه فقط معیار پیشرفت نیست. بلكه ضد پیشرفت و ضد ارزش و معیار تنزل است. بنابراین، اصل قضیه، اجتناب از گناه است كه باید سعی كنیم در این ماه رمضان، ان‌شاءالله با تمرین و حدیث نفس و ریاضت، گناه را از خودمان دور كنیم. اگر گناه از ما دور شد، آن وقت راه برای عروج و پرواز در ملكوت آسمانها ممكن خواهد شد و انسان خواهد توانست، آن سیر معنوی و الهی و آن طیران معین شده برای انسان را انجام بدهد؛ اما با سنگینی بار گناه، چنین چیزی ممكن نیست. این ماه رمضان، فرصت خوبی برای دورشدن از گناه است.



نویسنده کانون فرهنگی تبلیغی سیره شهدا در 12:13 ب.ظ | نظرات()
پنجشنبه 23 شهریور 1396 11:19 ب.ظ
Fantastic blog you have here but I was wondering if you knew of any forums that cover
the same topics talked about here? I'd really love to be a part
of group where I can get comments from other knowledgeable people that share the
same interest. If you have any suggestions, please let me know.
Thanks a lot!
دوشنبه 30 مرداد 1396 03:09 ب.ظ
Hey there, You have done an excellent job. I will definitely digg
it and personally recommend to my friends. I'm sure they
will be benefited from this website.
سه شنبه 17 مرداد 1396 10:46 ق.ظ
When I originally commented I clicked the "Notify me when new comments are added" checkbox and now each time a comment is added I get
four emails with the same comment. Is there any way you can remove me from that service?
Thanks!
شنبه 14 مرداد 1396 08:27 ب.ظ
What's up mates, how is all, and what you want to say concerning this post, in my view its in fact awesome in support
of me.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر

طراحی و کدنویسی قالب : علیرضاحقیقت - ثامن تم

Web Template By : Samentheme.ir